Batu & Awan

2 12 2007

Assalamualaikum…..

Hari nie just nak tunjukkan gambar pemandangan (landscape) yang saya amik sedikit masa dulu……Untuk pengetahuan semua salah satu kegemaran saya dalam bidang photography adalah merakamkan gambar2 pemandangan….Mungkin ramai yang tak memandang sangat bidang ini dan menganggapnya begitu mudah dan senang…Tapi bagi saya bidang photography landscape adalah satu bidang yang amat mencabar dan memerlukan banyak kesabaran ditambah dengan pengetahuan teknikal yang baik…..Jika perkara ini tidak terdapat di dalam diri kita maka ianya akan menjadi begitu sukar……

Selain itu gambar pemandangan juga dapat memberi ketenangan dan ketenteraman kepada org yang melihatnya di tambah rasa bersyukur terhadap alam ciptaan Allah SWT……

Di bawah adalah gambar yang saya rakamkan di Pantai Batu Layar, Kota Tinggi, Johor…..Waktu ketika gambar ini di ambil adalah di sekitar jam 5.45pm …….Berikut adalah data teknikal gambar – Manual Setting : ISO 100,0.7s, F22, 10mm, Evaluative Metering, Tripod.

Rock & Sky


Actions

Information

11 responses

2 12 2007
srsfeqah

subhanALlah..
sy suka tgk gmbr2 pemandangan..lebih2 lg yg indah2..
all d’ best!!

3 12 2007
maya amir

oo..kat batu layar ek.. patutlaa mcm penah ku lihat ya, tapi di mana;)
saujana mata memandang..suke!
re : yup, 1st son grad tadika.. btw nak tanye, u mrsm kontan spm ’96 kan.. kenal hudani spm ’95 tak?

3 12 2007
Fadzlie

Shot yang mantap..

3 12 2007
Jemster

Assalamualaikum…
Sudah ada rumah jugak sekarang ni…. Tahniah.🙂
Nanti akan saya explore lebih dalam rumah ni…😀

4 12 2007
akina

cun ahhh pict nihh….
ok bro…. saya dah update dah fp…
kalu senang jenguklerrr

4 12 2007
glownana

saya pon suke gamba pemandangan. bila amik gamba pemandangan rase mcm lebeh bertambah appreciate dgn keajaibanNya.😉

5 12 2007
Bro Jek Jenggo

Bang, kebanyakkan gambar abang ni best best belaka la. Rasa macam nak datang jumpa abang untuk mempelajari banyak aspek, terutama teknikal dan editing. Gambar Batu dan Awan abang tu, MasyaAllah, memang sungguh cantik. Standard abang ni, rasanya dah layak masuk dalam magazine2 international. Betul bang. Ni pandangan ikhlas saya. Ingin suatu hari nanti, pandai dan sebijak abang. Syabas bang. Teruskan berkarya ..

6 12 2007
zilzal

besar pahala bila mana org yg tgk gamba2 bro merasai kehebatan ciptaan allah

6 12 2007
Jurah

Abang wks…saya amat minat dengan hasil kerja abang…bila boleh jumpa ya?
Teringin sangat nak belajar….

6 12 2007
Ika

gambar2 ko makin mengancam… slalunya bila aku pegi batu layar/air papan susah nak dpt view yg cantik…

14 01 2008
zack

sye pun minat dgn scenary ni…coz rase puas hati bile melihatnye lagi2 bile kite rase diri kite dlm s/u keadaan ..

camera wks ble jejak f22….pergh!!!…
camera sye….x ble pun smpi tahap tue…

coz lain brand lain spec nye….

nikon & canon the best in the world…

WKS Reply : Kalau DSLR bukan kamera yang tentukan Aperature dia…Tapi lens……Setakat yang saya tahu semua lens DSLR samada kit lens boleh jejak F22 ….sebab standard…..Melainkan bukaan terbesar….Selalunya bergantung pada lens dan jenis lens….Ada f 1.8, f 2.0, f 2.8 bukaan terbesar dia…..Bagi saya plak semua kamera ada kelebihan dan kekurangan masing2….Bergantung kepada kita yang menggunakan nya……

Leave a Reply

